Våga testa, satsa och våga misslyckas

Jag har på den senaste tiden sett att många letar efter egen häst, men en sak jag tänkt på som faktiskt jag ser av nästan alla är att hur perfekt ponny man ska ha. Den ska inte kosta mycket men den ska ändå springa på transporten, vara 110% trafiksäker. Hoppa på LA nivå och tränas och tävlas dressyr medelsvår. Den ska även vara hel cool på tävling och hemma, kunna stå själv och vara, aldrig bitas eller sparkas och hästen ska kunna ha ambitioner att nå långt. Med andra ord ska det vara en helt perfekt ponny som inte ska kosta överdrivet men som ändå ska tävla och träna och plocka rosetter varje helg.
 
Jag tror inte det funkar ihop, det finns ytterst få sådär perfekta hästar som inte kostar skjortan.
Sedan beror det på hur perfekt är för dig. För mig så är Hassan perfekt men han hoppar inte på LA nivå eller rider medelsvår, vad rider vi? LC, typ. Han är lite svår lastad, kan inte stå själv och lite stressad på tävling. Men bara för det så betyder det inte att han inte är perfekt. För i mina ögon är han perfekt.
 
Hur kul är det att ha en ponny som gör allt för dig, som man bara kan sitta på, styra, stanna och gasa på så fixar hästen resten själv. Så är man SM kvalad efter en månad tillsammans. Såklart som sjutton att man inte tackar nej till det, det skulle jag inte heller göra. Men jag vill hellre ha en häst att kämpa tillsammans med, att behöva svettas med.
 
Det första jag sa till mina föräldrar och min moster (som hjälpte mig att leta häst) var såhär: "Jag vill inte ha en ponny man kan åka runt på, jag vill ha en svår ponny, en man behöver KÄMPA med för att se resultat, en helt enkelt envis ponny som jag kan få svettas lite med"
Just det fick jag och jag är glad för att jag inte har en ponny som ger mig allting gratis för det har gett mig så mycket i min ridning, verkligen.
 
Har gått in på två trådar nu känner jag, men det jag menar med det är att man inte behöver en perfekt hästsom ger dig alltid gratis för att det ska vara kul att rida och man får inte heller en perfekt häst som inte heller kostar en förmögenhet. Våga leta efter den svåra, envisa och jobbiga hästen istället, kämpa och slit med den och det ger dig fruktansvärt mycket mer resultat i din ridning än att sitta och trimma den där perfekta felfria hästen varje dag. 
Våga testa, satsa och våga misslyckas. 
 
 

Kommentarer
Postat av: Alice

Så bra skrivet! Du har så rätt! :D

2014-09-10 @ 08:54:43
URL: http://skimmelfuxenalice.horseworld.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0