NH träning

Igår körde jag lite NH i ridhuset. Hassan skötte sig så himla bra och jag vart riktigt nöjd med honom, han lyssnade på mig fastän han var lös och hans flickvän till häst var där inne. Men han fokuserade på mig och lyssnade på vad jag bad honom om vilket bara det var en framgång. 
 
Då fick det bli lite enkla övningar som att springa runt löst, vända åt lite olika håll, stanna från trav till halt och att han fortfarande står bakom en och inte fortsätter springa iväg. Sedan att få honom ifrån mig, försökte få honom springa ifrån mig och sedan "jagade" på honom lite bakom så han sprang och sedan backa och kalla på honom och då skulle han vända in till mitten till mig. Lite att backa utan att behöva putta, utan använda röst och rörelser. Även att jag ber honom stanna, stå kvar och jag går lite bakåt, att han står kvar på samma ställe tills jag några meter från kallar på honom och visar att det är okej att gå framåt.
Somsagt, jag är galet nöjd över min lilla stjärna.
 
Dom sakerna ovan var dom vi somsagt övade på och han lyssnade på alla enkla övningar. 
Han får alltid himla mycket beröm så fort han har gjort rätt. Rätt=belöning och beröm. 
Det får honom att förstå att "ja, men nu gjorde jag rätt" vilket leder till lydigare hästar, Så en halv godis påse blandat med morötter och godis gick åt idag, hehe. 
 
Nästa gång ska vi försöka avancera det lite till, men ändå fortsätta på samma spår för att få honom att kunna det så fort jag ber om det, liksom. Samma övningar men öka svårhetsgraden ändå, att tillexempel backa bara med röst och inga rörelser eller att jag ber honom stanna och går längre bort, kunna vända ryggen lite och veta att han stannar tills jag ber han gå. Sådant ska vi öva på nästa gång! 
 
Jag tycker att det här med NH är så himla kul, när man kan kommunicera med hästen från marken utan bett i munnen eller utrustning och veta att hästen lyssnar och tycker det är kul. Det är något vi ska försöka jobba mycket med, för det är grunden till allting man gör uppe på ryggen! 
Ska även be pappa eller mamma ta lite bilder nästa gång och filma, så ni förstår vad det är jag gör och menar.
 
Ni som håller på med det här mer än mig så är alla era tips så välkomna till mig och Hassan. Tips på övningar eller rena tips för bättre träning? Kommentera! 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0