This is my way to do it

Nu har jag och pappa pillat och fixat lite på mitt ena träns och gjort om det till bettlöst, det är inget som är gjort på något proffs sätt men det funkar bra tills jag köper in något annat alternativ utan bett. Väldigt roligt att min pappa är såpass inne i det här och vill hjälpa mig att göra det jag vill med att sluta rida lika ofta med bett. Det hjälper en verkligen att ha föräldrar som gillar ens inställning för hästen, tack! 
 
Att rida på skarpa bett hjälptyglar som inte ens behövs på vissa hästar gör ont att se i hjärtat.. 
Jag mår dåligt över att veta att jag själv använt bett på ett sätt som att få ner hästen i form, det känns fruktansvärt att veta men det är så himla skönt att slippa det. Ett starkt band med en bra relation, harmoni och ett ekipage som litar på varandra med glädje och lycka och framför allt som sprudlar ut kärlek mellan varandra är verkligen underbart att se, slippa tvinga fram hästen till att den ska kröka på nacken som vissa strävar efter med bett är så jag vill ha det. 
 
Men jag kritiserar inte någon för hur andra rider eller hanterar sina hästar, jag rider och hanterar min häst såhär och ni på erat sätt. Jag säger inte att alla behöver tycka, tänka eller göra som mig men det är värt att tänka på. Om ni rider med aningen skarpare bett eller tävlar höga klasser med hjälptyglar så rör det inte mig, alla gör precis som dom vill och jag kan inte säga att något är fel eller rätt för just den hästen. Men för MIN häst, så är det här det rätta sättet att hantera och rida på, tycker jag. Så kom inte och säga sedan efter att jag klandrar er som rider med bett, för det gör jag inte och alla gör som dom vill. Jag gör som jag vill och ni gör som ni vill, så är det och sånt är livet. Alla tycker och tänker inte lika i allting. Så jag smutskastar INGEN för att den rider med bett eller inte, det är ens eget val.
Det finns säkert många som har ett starkt och bra band med harmoni, fast man rider den klassiska ridningen med bett. 
 
Jag vill verkligen inte rida med våld och tvång som vissa säger, jag vill skapa en frihetskänsla mellan häst och ryttare och efter att fått mycket tips av duktiga tjejer som håller på med just detta, natural horsemanship så är jag och Hassan på god väg. Han har alltid lyssnat bra och alltid följt en på pricken om han går löser, vilket såklart påverkar utvecklingen då han har lätt att lära sig nya saker!
 
Bara för att jag nu inte rider med bett som jag gjorde förut så betyder inte det att jag slänger bort alla mina schabrak, sadeln eller alla mina bling bling benskydd eller alla mina tankar kring tävlingar år.. jag kommer inte rida annorlundare än vanligt, jag rider och hanterar min häst på precis samma sätt som förut, förutom att jag inte stoppar bett i munnen på min häst varje dag eller använder mig av tvång i hanteringar, alltså med andra ord inte dra in honom i transporten eller dra honom framåt. Mild övertalning istället för att tvinga sin häst tycker jag fungerar mycket bättre. 
Och det ända är att jag på tävling eller träning, kommer rida med milda hjälper och inte få min häst "ner i form" genom att ta lite i bettet. Det är ingen som på tävling kan kritisera mig för att jag rider ihop den rätta formen eller svänger och styr hästen mot ett hinder, för att jag inte rent ut sagt, drar i tyglarna dit jag vill få hästen. Man kan ha sträckta tyglar men rida hästen med sätet och skänkeln istället för att styra med tyglar och bett. Och jag kommer snart efter mycket jobb, på hoppträning förhoppningsvis rida med mitt bettlösa träns och funkar det, så får han göra det han tycker är kul. Att hoppa men samtidigt slippa bettet, underbart om den lösningen fungerar. 
Man kan rida helt vanligt som jag gör, bara att man rider med sin vanliga utrustning men tar bort bettet och som jag, inget våld eller tvång.
 
Men huvudsaken är att min häst mår bra, han har alltid mått bra men jag vet att han mår ännu lite bättre när han slipper bettet så ofta som jag red på det förut. Jag älskar verkligen Hassan otroligt mycket, han betyder mer än allt för mig och jag vill att han ska få vara lycklig. Det är han och det är det som räknas, ingen kan övertala mig om något annat för sålänge Hassan är lycklig, är jag lycklig. PUNKT.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Thea - Theli.horseworld.se

Wow.. du gör verkligen allt för Hassan och det glädjer mig mer än något annat. Du är en stor förebild! <3
KRAM FINASTE DU

2014-04-06 @ 18:13:19
URL: http://Theli.horseworld.se
Postat av: Desire & Faxe

Härlig! Har också kastat bort bettet och tvånget och hästen har blivit så mycket gladare efter det! :)

2014-04-06 @ 20:03:08
Postat av: Amanda

Jätte bra inlägg Julia! Jag ska också köpa mig ett bettlöst träns och försöka rida Tequila med det :) <3

2014-04-06 @ 21:53:37
URL: http://amandaanderssonn.horseworld.se/
Postat av: Olivia

Jätte bra skrivet! Ska också köpa ett bettlöst träns så småningom! Och repgrimma för den delen! :D<3

2014-04-07 @ 07:26:48
URL: http://oliviaas.horseworld.se
Postat av: tänder


Kolla upp din häst hos en hästtandläkare, det är jätteviktigt. Du kanske har ridit med ett bett som inte ligger bra i munnen så han har lite ont eller någon tand som är lite vass. Det ska man göra en gång om året...

2014-04-07 @ 16:41:33
Postat av: Alice

Bra skrivet! Huvudsaken tycker jag i slutändan alltid är att hästen är lycklig :D

2014-04-07 @ 20:53:30
URL: http://skimmelfuxenalice.horseworld.se
Postat av: Filippa o Raya

Håller med dig helt! :) Det skadar ju faktiskt mer att rida med glappiga tyglar en om man har dem sträckta för att annars varje gång man tar i hästens mun så får den ett litet ryck i munnen:D
Super skrivet och gillar att du inspirerar så många att rida mer naturligt!

2014-04-08 @ 17:26:40
URL: http://magicblueblack.blogg.se
Postat av: Jennie

Härligt att du väljer att rida bettlöst! Alla borde ju ha som mål att kunna rida sin häst ordentligt utan bett som tvingar den till att kröka på nacken osv.
Jag började rida bettlöst på mina för ca 1 år sedan och mina hästar trivs mer än någonsin att få komma ut och arbeta på banan eller skogen. :)

2014-04-08 @ 22:50:20
URL: http://jennieofsweden.se
Postat av: Michelle Gawronska

Åhh, så himla fina bilder & ett jättebra inlägg. Ny favorit blogg!

2014-04-15 @ 12:45:43
URL: http://michellegawronska.blo.gg/
Postat av: Sofia

Fina bilder :-)

2014-04-15 @ 13:07:37
URL: http://lovejournal.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0