Ridsporten är så mycket mer än bara olyckor och skador..

Vad är det som får oss att bege oss ut i snöstorm och 30 minus grader på vintern till stallet? Vad är det som får oss att kliva upp flera flera timmar innan vi egentligen behöver på en lördagsmorgon för en tävling, när dom andra flesta sover djupt? Vara i stallet hela fredagskvällarna istället för att sitta under filten hemma i soffan? Det finns så mycket frågor, så mycket man undrar. Jag har verkligen inget svar på någon av dessa frågor, men jag antar att det är för att alla vi älskar våra hästar, ridskolehästar som sköthästar som din egen, allt vad det nu är så älskar vi dom mer än allt annat.
 
Jag brinner verkligen för ridsporten. Verkligen. Jag lägger hellre min tid på att trimma ponnyn extra fin en fredagskväll istället för hemma kvällar. Det gör jag. Tror det handlar om att man är beredd på att lägga tid, för att klara av allt detta måste man älska sin sport och våga satsa. Man kommer långt på att bara älska det man gör. Oavsett om man rider på ridskola en gång i veckan eller har egen häst och är i stallet sju dagar i veckan så älskar vi alla hästmänniskor denna sporten. För det är verkligen inte bara jag som tycker ridsport är underbart? Så fartfyllt, så spännande, så roligt och så händelserikt. Ni som inte rider borde verkligen inte sätta fördomar på denna sport.
 Vet många föräldrar som inte låter sina barn rida för att hästar tydligen är "farliga". Snälla, så är det inte. Jo det är en riskfull sport, det är det men det beror helt på. Ni borde inte ha fördomar för denna sport, att den bara skadar och är farlig för det är så mycket mer än det. Man lär sig så mycket, att ta så mycket ansvar och hålla reda på livet själv. Ni ska bara veta skillnaden som skett från nära jag började rida, ansvaret växte och man lärde sig hantera stora djur.
 
Ridsport handlar inte om olyckor och hemska saker, det handlar om förtroende och vänskap till hästen, börjar man rida eller skaffar häst så kan du få den bästa vännen man någonsin önskat. Hästar har hjälpt så många, allt från barn till vuxna att vilja fortsätta. Vissa ungdomar som någon gång mått dåligt, haft självmordstankar så kan hästar rädda liv. Bara genom att vara hästar. Så sätt inga fördomar om att hästar är tråkiga, onödiga och att ridsport är dåligt och farligt innan ni själva står en dag och ha testat, då kan vi snacka men om du aldrig gillat hästar eller aldrig ridit, så kom inte och säg att det någonting innan du själv har testat på.

Den här underbara ponnyn har hjälpt mig i så många stunder och fått stå ut med alla mina tårar, underbara häst ♥


Kommentarer
Postat av: Lovisa Magnusson

Grymt inlägg Julia! Ännu en gång levererar du! GRYMT! :D <3

2014-04-17 @ 14:02:52
URL: http://lovisamagnusson.horseworld.se/
Postat av: Lovisa Magnusson

Grymt inlägg Julia! Ännu en gång levererar du! GRYMT! :D <3

2014-04-17 @ 14:02:53
URL: http://lovisamagnusson.horseworld.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0