Lastning och tips

Lastning. Vad är det egentligen? Ett sätt man kan skapa ett dåligt förtroende mellan sig och sin häst, ett sätt att tvinga sin häst till någonting? PRECIS det är det. 
 
När jag lastar Hassan som varit en svårlastad ponny så har jag och kommer aldrig använda mig av linor för att dra in hästen, långa spön över allt och rent ut sagt piska in hästen så att den går in för att undankomma smärta. 
Jag tror verkligen fler som har lastproblem borde slänga linor, spön och säga åt alla 20 personer som skriker på hästen och försöker få in den att gå där ifrån. Var du och din häst samt någon som kan stänga bommen. 
När Hassan då krånglade så vill automatiskt alla komma och hjälpa till med sina linor, vilket även hände flera gånger när många andra kom och band upp sina jäkla linor runt min egna ponny som jag bestämmer över. 
Tårarna forsade av att se dom ta tag i Hassan och dra in honom med linor, gap och skrik. Det är hemskt, så ska det verkligen inte vara.
Men jag som inte klarar sådant där gick och tog min häst ifrån dom och gick där ifrån på direkten, det var inte ens värt att lasta längre. Jag skulle träna bort problemet men så kommer folk och förstör, vad är problemet undrar jag då?
 
Jag försökte förklara att jag inte ville ha någon jäkla hjälp av dom eller deras metoder att tvinga in hästarna vilket många såklart blev otroligt sura över, men för mig spelade det ingen roll att dom var vuxna människor som hållt på längre än mig med ridsport, för det är min häst och det är jag som bestämmer och jag tolererar inte när någon tar tag och gör något illa med min ponny. USCH på det. 
 
Nu är det jag och min pappa som lastar Hassan, det har krävts mycket träning för att att milt träna bort problemet men det är så värt alla minuter, nu så går det inte för någon annan vuxen att lasta honom för han går inte in. Han litar på mig och han vet att jag inte kommer skada honom, han har skapat ett förtroende på mig och nu går han faktiskt in i transporten. Från att det tog tre timmar, till fem minuter på mindre än ett år.  Jag lovar dig, du behöver inte söka till ponnyakuten för att din häst inte går in i transporten för du kan lösa ditt problem med hjälp av en massa träning men framför allt, väldigt mycket kärlek. 
 
5 tips till att träna bort din hästs lastningsproblem: 

Ge inte din häst godis föräns den står helt inne i transporten. Hästar är smarta, dom vet att dom kan lura till sig godis genom att ta ett steg framåt men vänta tills hästen är inne, då vet den att den har gjort helt rätt. 
 
Använd ett grimskaft och kanske något spö för att rama in hästen. Testa att släng bort alla linor och alla spön, testa en mildare övertalning genom att sakta men säkert gå på två steg, backa ett steg, gå på tre steg, backa två steg, gå på fyra steg och backa tre tills hästen är inne. Då ger du den något att tänka på och aktiverar sig!
 
Stäng inte alltid bommen så fort hästen är inne, låt den stå en liten stund och prata samt ge den godis innan du stänger så att du vet att hästen inte slänger sig av direkt när den är på, det ska inte behövas en bomm. 
 
Om du märker att hästen backar något steg så ska DU fortsätta backa av den så att den inte backar eller springer av själv och börjar den krångla så börja om. Gå av och börja om, låt inte den krångla. Ta ett andetag och börja om istället för det blir bara värre av att fortsätta en dålig situation.
 
Bli aldrig arg och irretierad så det tas ut på hästen. Det var ett stort problem för mig då jag blev irriterad så fort han slutade lyssna men bara take a breath, andas och börja om. Efter mycket träning fick jag massa beröm över att jag höll mig så lugn, så DU som lastar hästen ska alltid vara lugn i alla situationer även fast folk runt omkring är stressade, bara du håller dig själv lugn blir hästen lugn. 

Alla dessa tips kanske inte funkar på just din häst, så inga kommentarer om att jag gör fel så och så men dom här tipsen har funkat för mig i alla lägen, kanske värt att testa? Men det viktigast är att ha ett band mellan sin häst om den stressar upp sig, låt det ta fyra timmar om det så behövs men lasta din häst lugnt och på ett milt sätt utan ryck och drag i hästen. Det kan krävas mycket träning men det ger mycket tillbaka med en häst som säkrat sitt självföretroende!
 

Kommentarer
Postat av: Tilda Edin

Hej! Efter ett tråkigt beslut att lägga ner TLryttarna är jag nu tillbaka i bloggandet, fast på en annan blogg, http://tildaedin.horseworld.se

Det skulle vara så kul om du ville kika in på min nya, ha en riktigt bra Fredag och en riktigt bra påsk!

Kram. //Tilda Edin

2014-04-11 @ 17:12:57
URL: http://tildaedin.horseworld.se
Postat av: Philippa

Åh, läsvärt och super bra skrivet inlägg Julia! :D

2014-04-11 @ 19:36:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0