Dag 1 - En bild på mig + 10 fakta

Jag tycker om djur väldigt mycket, även fast det är en orm, en mygga eller en geting så är jag väldigt mån om alla djurs hälsa. Hade velat att många fler bryr sig om djur och respekterar att dom har ett precis lika värdefullt liv som vi människor har, same same but different. 
 
Att tävla, träna och prestera på toppnivå funkar inte för mig. Jag gillar att spendera mysiga uteritter i skogen framför att trimma till en tävling. Frihet, känsla och LYCKLIGHET är mycket viktigare än att tävla. Önskar fler kunde få upp ögonen för det här med att skapa känsla och förtroende för hästen istället för alla dessa tävlingar varje helg. 
 
Blogga har alltid varit något jag tycker är kul, men det senaste är inte topplistor, statistik och HorseSpot med en massa samarbeten det viktigaste. Det som är viktigast för mig är att ha kul, kunna dela med sig av sitt liv för att kunna kolla tillbaka på det om några år och se min utveckling. DET är något jag tycker är mycket roligare än att blogga på elit nivå. 
 
Jag oroar mig alltid för mycket, både när det gäller skolan, hästarna eller vad som helst. Om jag glömt att läsa på en text till ett prov får jag bokstavligtalat, panik. Ibland kan jag få för mig att jag glömt stänga boxen till Hassan så vi är tvugna att vända för att kolla då jag aldrig skulle kunna sluta tänka på det annars. Paniken som uppstår, haha!! 
 
Jag har verkligen fått upp ögonen för dressyr ännu mer! Förut var det BARA hoppning i huvudet på mig, ville inget annat än att tävla hoppning på toppnivå. Nu känner jag ett stort intresse för dressyren också och tycker det är minst lika kul, vi ska även debutera lokal dressyr om några veckor och förhoppningsvis tävla en del dressyr i år. Kul om något!!
 
Jag hatar att vara en soffpotatis, jag vill alltid vara igång med något nytt. Att alltid behöva ha någonting att göra ständigt och vara igång passar mig, spenderar hellre mina kvällar att jobba och vara i stallet än hemma i soffan. 
 
Det är underbart att jag har fått "träffa" så mycket nya kompisar på internet, alla olika bloggare, hästbloggare som vardagsbloggare. Även fast jag aldrig har träffat dom flesta är jag bra kompis med massa bloggare, Sanna Bäckström, Wilma Fur, Ida Woxlin, Ella Palmqvist, Cornelia Höglund och alla dessa fina vänner. Ni är bäst tjejer, även fast vi aldrig träffats!
 
 Att träna utanför ridningen är väldigt viktigt för mig och dessutom väldigt väldigt roligt. Att slänga på sig träningsskorna på kvällen och stoppa lurarna i öronen för några kilometer löp är helt underbart, likaså en promenad, powerwalk eller gym. Eftersom jag bryr mig om hur jag se ut är träning ett bra alternativ att få den kroppen jag vill ha, inte alls för att jag tycker att jag är tjock utan helt tvärtom, jag vill helt enkelt bara hålla igång kroppen och mig själv. 
 
Jag började rida kontinuerligt redan när jag var sex år gammal, då fick jag min första shetlandsponny Fredman som jag sedan red och utvecklade till en ganska bra nivå för en shettis. Han var så underbar! Sedan satt jag på en häst redan när jag var ett år, det har alltid varit min största intresse. 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Cornelia Höglund

Åh med du är bäst Julia! Skulle så gärna träffa dig och jag är glad att kunna kalla dig vän även fast jag aldrig träffat dig! ❤️

2014-04-03 @ 17:52:36
URL: http://allroundponnysarna.horseworld.se
Postat av: Wilma

Superbra inlägg!

Sv: Tack! :D Åh men gud vad roligt Julia! Lycka till med allting! Ja, jag har en lokal hoppning inplanerad nästa helg, och sedan två dressyrer! Kram ❤️

2014-04-03 @ 18:12:15
URL: http://wilmafur.se
Postat av: Lovisa Magnusson

Fina du <3

2014-04-03 @ 18:20:01
Postat av: Tilda

Du är så himla bra Julia, verkligen. Kämpar på i alla lägen och vill alla väl. Önskar verkligen att vi kunde träffas någon gång! Du är grym!! Kram ♥

Sv; tack, tack och tack igen! Så glad jag blir! :) ♥

2014-04-03 @ 20:58:42
URL: http://tildaakesson.horseworld.se
Postat av: BRA, men

Du är jätteduktig på att skriva, har många sunda värderingar och det är underbart att du älskar din häst så mycket för det lyser verkligen igenom i din blogg!

MEN, tycker det är väldigt tråkigt när du får det att låta som att bara för att man tävlar så "bryr" man sig inte om sin häst, och ser den som en maskin som aldrig får komma ut på en uteritt eller se något annat än ridhusväggar. Naturligtvis finns det såna också. Men min häst får göra samma saker som du gör med din ungefär, rider ut 2-3 gånger i veckan och det är bland det bästa han vet. Trimmar max två gånger i veckan, bara för att hålla igång kondisen och för att han inte ska bli stel. Men sen tävlar jag också 1-2 gånger i månaden och det är de BÄSTA han vet. Han tycker att de är roligare än alla uteritter och trivs som fisken i vattnet och jag hade aldrig tävlat om han inte hade tyckt att det var roligt.

SÅ, det jag vill ha sagt är att det är väldigt tråkigt när du skriver det som att man är en djurplågare för att man tävlar på sin häst, många hästar tycker att det är de roligaste som finns och att kunna unna sin häst det gör mig lycklig i själen. Din verkar ju tycka att det är roligare att hoppa mer sällan och fine, det är ju underbart att du märker det, men du får inte tänka att alla hästar fungerar som din:)

Tack för en bra och i övrigt inspirerande blogg som får en att bli glad och fånga dagen!

Svar: Tack så mycket! Jag håller med dig också, nej självklart inte. Kanske har uttryckt mig lite fel men det jag menar är att fler borde sluta använda sina hästar som maskiner, men barra så du vet också så tävlar jag också eftersom min häst gillar det såpass mycket med. Förlåt om jag lät lite sådan, det var absolut inte meningen :) Men tack snälla för dina fina ord, det betyder! Kram på dig, hoppas du inte tolkar mig på det sättet att jag trycker ner folk som tävlar, eftersom jag själv också tävlar hehe :) Om du kollar ner några rader står det även där att jag snart ska tävla lokal dressyr och hoppning, alltså om någon vecka bara.
julialinneaaxelsson.blogg.se

2014-04-03 @ 22:45:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0